Sportgeneeskunde Nederland

Verstandig sporten en gezond bewegen

Header Tabs

[PERSBERICHT] NOC*NSF kent status van High Performance Partner van TeamNL toe aan Sport Medisch Centrum Jeroen Bosch Ziekenhuis

Op de foto: Maarten Moen - chefarts NOC*NSF, Petra Keijsers – sportarts SMC JBZ, Elly van den Boogaard – sport diëtiste SMC JBZ, Arjan Kokshoorn – sportarts SMC JBZ, Joost van de Mortel – manager bedrijfsvoering JBZ, Gerda op het Veld – projectleider TeamNL, Maarten Hulshof – fysiotherapeut SMC JBZ

Het Sport Medisch Centrum (SMC) van het Jeroen Bosch Ziekenhuis in ’s-Hertogenbosch heeft de status van High Performance Partner van Team NL ontvangen van NOC*NSF. Het krijgt deze status omdat de (zorg)professionals van het SMC al jaren hun sportmedische expertise inzetten voor de topsport en nauw samenwerken met de sporters en staf van TeamNL. Op 10 november 2023 ontvangt het SMC een plaquette uit handen van Maarten Moen, chef-arts van NOC*NSF.

Petra Keijsers, sportarts van het SMC: “We zijn heel trots dat we als centrum deze erkenning voor ons werk hebben gekregen. Wij werken met zeer veel plezier samen met de gedreven sporters van TeamNL. Wij delen met hen onze sportmedische expertise, om hun performance te optimaliseren. Tegelijkertijd doen wij in de samenwerking kennis en ervaring op die wij inzetten voor de amateursporters en chronische patiënten die wij ook binnen ons centrum begeleiden.

Kwaliteit en betrokkenheid

Het SMC heeft een langdurige relatie opgebouwd met de TeamNL sporters in de topsportprogramma’s turnen, wielrennen en urban sports. Op dit moment begeleiden de (zorg)professionals van het SMC de Nederlandse sporters in hun voorbereiding op de Olympische spelen van volgend jaar zodat zij in Parijs hun beste prestatie kunnen neerzetten. Daarbij gaat het met name om de topsporters die in Den Bosch en omstreken trainen. Het SMC valt namelijk organisatorisch gezien onder de regio BrabantSport TeamNL centrum Zuid.

Joost van de Mortel, manager bedrijfsvoering SMC: “Dat wij deze mooie status krijgen, is een erkenning voor de kwaliteit en betrokkenheid van onze collega’s. Zij zetten zich dag in dag uit in voor de topsporters die zij begeleiden door een optimaal medisch - en prestatieklimaat te creëren. Het is mooi dat dit gezien wordt door NOC*NSF en dat nu wordt bevestigd dat we een goede bijdrage leveren.”

TeamNL

TeamNL is hét sportteam dat Nederland 365 dagen per jaar vertegenwoordigt op internationaal topniveau. Van atletiek tot zwemmen. Het zijn de allerbeste sporters die aanwezig zijn op EK’s, WK’s en Olympische en Paralympische Spelen. Eén sportteam met één ambitie: Nederland vertegenwoordigen op de fiets, het veld, de baan, in het water en, waar er maar gesport wordt, de beste van de wereld zijn! TeamNL topsporters strijden voor Nederland, inspireren Nederland en maken Nederland trots. TeamNL is van Nederland. Achtentwintig bonden hebben zich gebundeld om samen met NOC*NSF een gezicht aan TeamNL te geven.

Sport Medisch Centrum

Het SMC is het expertisecentrum van het Jeroen Bosch Ziekenhuis op het gebied van sport, beweging en gezondheid. Het SMC is aangesloten bij de Federatie van Sportmedische Instellingen (FSMI), het is gecertificeerd door de SCAS en heeft hiermee het certificaat van de Stichting Certificering Actoren in de Sportgezondheidszorg (SCAS) gekregen. Met dit door het NOC*NSF erkende kwaliteitskeurmerk mag het SMC topsporters met A- en B-status behandelen en begeleiden.